Κυριακή, 16 Μαρτίου 2014

Ανάπτυξη Θαλλάσιου Τουρισμού - Μαρίνες

Σε εξέλιξη βρίσκεται το μεγάλο παζάρι για τις μαρίνες-φιλέτα της χώρας. Μεταξύ των «φιλέτων» που συγκεντρώνουν ισχυρό ενδιαφέρον είναι όλες εκείνες οι μαρίνες που βρίσκονται στο Ανατολικό Αιγαίο και οι οποίες έχουν προσελκύσει τουρκικούς ομίλους εξαιτίας των δυνατοτήτων που παρέχουν για ανάπτυξη του τοπικού θαλάσσιου τουρισμού.
Μετά την παραχώρηση του Τουριστικού Λιμένος Μυτιλήνης σειρά παίρνει αυτή τις Χίου, αλλά και της Θεσσαλονίκης όπου αναμένεται να προχωρήσει πρακτικά από το μηδέν η κατασκευή της, με την προκήρυξη διαγωνισμού για την κατασκευή της μετά την χωροθέτηση από το υπουργείο Ανάπτυξης.
Μόλις προ λίγων εβδομάδων κοινοπραξία μεταξύ των ομίλων Folli Follie και Setur Servis Turistik ανακηρύχθηκε ανάδοχος στον διεθνή ανοιχτό δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό για την επιλογή φορέα διαχείρισης του Τουριστικού Λιμένος Μυτιλήνης που προκήρυξε η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου ΑΕ (ΕΤΑΔ). Η συμφωνία προβλέπει διάρκεια εκμετάλλευσης 40 ετών και ετήσιο μίσθωμα τα 250.000 ευρώ. Οι δύο όμιλοι αναμένεται να «χτυπήσουν» και άλλες μαρίνες σε Ελλάδα και Τουρκία.
Όπως είναι φυσικό το θέμα έχει τεράστιο ενδιαφέρον για την τοπική οικονομία καθώς η Λέσβος είναι το μεγαλύτερο νησί του Αιγαίου ενώ παράλληλα βρίσκεται σε στρατηγική γεωγραφική θέση.
Το σκάφος αναψυχής στην Ελλάδα είναι παρεξηγημένο και βρίσκεται υπό διωγμό, επιβαρυνόμενο από εξωπραγματική φορολογία. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, «η Ελλάδα έχει ακτογραμμή που εκτείνεται σε 16.000 km  αλλά εδώ ελλιμενίζονται μόνο περί τις 14.000 σκάφη αναψυχής, Ελληνικά η ξένα. Εννέα χιλιάδες εκ των οποίων σε μαρίνες.
Αντίθετα η Γαλλία με μόλις 3.500 Km ακτογραμμή, μεγάλο μέρος των οποίων στον Ατλαντικό, φιλοξενεί 200.000 αντίστοιχα σκάφη, εκατόν εξήντα χιλιάδες εκ των οποίων σε μαρίνες. Δεν είναι δυνατόν να είναι σωστές και οι δύο προσεγγίσεις, η μία πρέπει να είναι εσφαλμένη.
Πρέπει να σημειωθεί ότι κοντά στα 120 επαγγέλματα στηρίζονται στα σκάφη αναψυχής και εκτιμάται ότι έτσι άμεσα η έμμεσα δημιουργούν περίπου 100.000 θέσεις εργασίας στην χώρα. Στα επαγγελματικά δε σκάφη ο κλάδος πλήττεται οικονομικώς από την υπάρχουσα νομοθεσία και βαίνει προς αφανισμό. Αν δεν γίνουν τα ελληνικά επαγγελματικά σκάφη αναψυχής ανταγωνιστικά, θα πληθαίνουν τα ξένα στις ελληνικές θάλασσες με αφετηρία την πατρίδα τους. Έτσι θα χάνει η Ελλάδα σημαντικά παράπλευρα έσοδα, κατά τον ίδιο τρόπο που τα χάνει από τα κρουαζιερόπλοια».
Οι μαρίνες της Ελλάδας χρήζουν όμως σημαντικών αναβαθμίσεων προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις ιστιοπλοϊκών σκαφών και θαλαμηγών. Επιπλέον, απαιτείται η κατασκευή νέων μαρίνων. Ο ΕΟΤ και κάποιες από τις 13 Περιφέρειες της χώρας έχουν ξεκινήσει την υλοποίηση προγράμματος στην κατεύθυνση δημιουργίας στα ελληνικά παράλια ενός ολοκληρωμένου δικτύου αγκυροβολιών και σχετικών υπηρεσιών.
Σύμφωνα με μελέτη της ICAP το σύνολο των θέσεων ελλιμενισμού σκαφών όλων των κατηγοριών που έχουν χωροθετηθεί σε πανελλαδικό επίπεδο με εξαίρεση τα εμπορικά λιμάνια, αλιευτικά καταφύγια και λιμενίσκους ναυταθλητικών ομίλων, ανέρχεται σε 19.269 θέσεις και οι οποίες αντιστοιχούν σε 128 λιμένες. Οι εν λειτουργία τουριστικοί λιμένες, αγκυροβόλια και καταφύγια είναι 55 με το σύνολο των θέσεων ελλιμενισμού να ανέρχεται σε 10.015. Κατά κατηγορία, οι τουριστικοί λιμένες (μαρίνες) συγκεντρώνουν το 80,7% του συνόλου των εν λειτουργία θέσεων. Η ICAP συνέταξε την μελέτη αυτή τον Ιούνιο του 2009 και έκτοτε πλήθος σκαφών έχει αποχωρήσει από τα ελληνικά νερά.    www.mks.gr
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου